Ofta när man pratar med folk eller läser nätet så får man ofta olika råd om man skall ladda 100% eller 80% och vilket är bäst och när.
Det verkar även som att återförsäljarna här inte heller har någon riktig koll då ingen information om laddhygien informeras av säljarna.
När vi hämtade ut vår VW ID4 så nämnde säljaren ingenting om hur man skall sköta sin laddning, något som är viktigt och även kan komma påverka ditt andrahandsvärde på sikt.
Alla elbilar har en buffert i batteriet för att inte man skall kunna skada sina batterier genom att ladda bilen till 100% eller ner till 0%.
Det ligger en säkerhetsbuffert som sköter om detta.
Exempelvis för Volkswagen ID4 så är totala batteriet på 82kw, men vi kan endast använda 77kw.
Resterande del av batteriet används som buffert för att skydda batteriet.
Detta är för att batterierna slits mycket mer om man laddar dem över 80%.
Vet du att bilen skall stå en längre tid så bör du inte ladda över 80%.
Jodå, absolut. Men tänk på att försöka planera in din avresa så att bilen inte står med laddning under längre tid.
Om du laddar din elbil till 100% så bör du åka direkt med bilen så att inte bilen står med fulladdat batteri.
När du är ute på resa och behöver fylla på batteriet så är det bästa att köra batteriet ner till runt 20% för att sedan ladda upp det till max 80%.
Detta är för att det går nästan lika snabbt att ladda från 20 -> 80% som att gå från 80% -> 100%.
80% med ID4 borde räcka i de flesta fall för att du skall kunna ta dig till nästa snabbladdare om så skulle behövas och du tar inte upp snabbladdaren mer tid än nödvändigt för andra som vill fylla på sina batterier.
Våra Volkswagen ID4 kan ta emot 125kw som mest.
För att man skall kunna nå detta vid en snabbladdare så krävs det att batteriet kan ta emot denna effekt vid en laddstation vilket kräver att batteriet har rätt temperatur och att man har runt 20% batteri kvar.
Den effekt batterierna kan ta emot droppar också mer och mer ju närmare 100% du kommer men du kommer märka en stor skillnad på effekten mellan 80% -> 100% då det droppar av rejält.
Så om du kommer till en laddatation och inte får dina 125kw beror det troligen på att battriet inte är tillräckligt tömt eller att det är för kallt.