Valet av laddbox hemma hos oss föll på en GARO GLB med lastbalanserare till.
Det finns en uppsjö märken att välja på men vår elektriker rek. Garo för de vart problemfria, klarar upp till 22KW laddning om så behövs inför framtiden samt att det är en Svensk tillverkare.
Lastbalanseringen hjälper till att fördela användningen av laddströmmen att gå upp eller ner för att inte överbelasta resten av huset.
Det gör att man kan tvätta, laga mat osv utan riskera att några proppar går hemma.
Har du valt en Garo Laddbox med WiFi också? Grattis! Bra val!
Då det var lite oklart hur man kunde konfigurera denna så kanske någon mer kan ha nytta av denna guide.
Notera att det EJ finns någon APP för iPhone / Android för Garo laddbox.
Första steget för att kunna konfigurera laddboxen är att ansluta sig till dess trådlösa anslutning.
För att göra detta kan du behöva stå nära din laddbox, ta upp din mobil /surfplatta och sök efter nätverk.
Du bör då hitta något nätverk som heter ”GLB20855” eller liknande.
Koden för detta nätverk står bakom panelen till höger. Här står också ditt lösenord till nätverket under.
När du är ansluten till nätverket så fyller du i följande siffror för att nå webbgränssnittet för din GARO laddbox:
http://172.24.1.1/
Det kan också hända att du automatiskt kommer hit efter du är ansluten med rätt lösenord men för mig så funkade det första gången men inte nästa gång jag försökte komma åt nätverket.
När du väl anslutit dig till laddboxen så kan du göra en del justeringar, ex ställa in om laddboxen endast skall vara aktiv vissa tider, vilken strömstyrka som är max om man vill undvika effektavgift pga. hög förbrukning om man kör ex tvättmaskin, spis samt laddar elbilen samtidigt. Detta är något som Göteborg Energi infört här i Göteborg nu, mer info om detta finns att läsa här.
OBS! Om du har en ID4/ID5 och har problem med att bilen inte laddar fullt eller ibland stannar osv, ta bort alla ev. laddplatser du sparat i bilen. Dessa fungerar inte alls i V.2.3 av mjukvaran till våra bilar! Finns mängder med rapporterade problem om detta, därför är det mycket bättre att ställa in dessa i laddboxen direkt.
Här är hur jag har valt att konfigurera vår laddbox till ID4:
Som du ser i bilen ovan så har jag valt att köra den på ”Schemastyrd” vilket innebär att den endast är aktiv på vissa tider på dagen.
Vårt schema ser ut enligt följand:
Måndag – Fredag: 00.00 > 09.00
Lördag & Söndag: 00.00 > 12.00
Detta gör då att bilen kommer börja laddas på natten när vi ändå sover samt inga andra maskiner hemma är igång.
Vi brukar plugga in bilen när den behöver laddas, och nästa dag innan jobbet så är den laddad till 80%.
Ps. Tänk på att om du klickar på någon av tiderna du lagt in eller ”bokat” så kommer de försvinna och du måste spara dem på nytt.
Under ”Inställningar” så har vi under ”Laddström / DLM” inställning för hur mycket laddström vi vill kunna skicka på.
Då vi försöker hålla nere vår effekttopp så kör vi endast 6A under natten vilket räcker för att bilen skall gå från 20%-30% > 80% I laddning innan avresa till jobbet.
Som ni ser i bilden ovan har jag lagt in tiden 12:00 > 24:00 att ladda lite snabbare (8A) om det skulle behövas. För att ladda denna tiden då måste jag antingen justera schemat för laddning eller ännu enklare bara ändra från Schemastyrd till Tillgänglig på startsidan för laddboxen (se bild 1).
Det är ju omständigt att behöva manuellt ansluta till det specifika nätverket för laddboxen varje gång du vill kolla ex energianvänding eller ändra inställningar vilket gör att du bör ansluta laddboxen till ditt vanliga nätverk. Tänk på att du måste ha räckvidd med ditt trådlösa nätverk hemma till laddboxen för att detta skall funka.
För att göra detta går du in under ”Inställningar” klicka på ”Wifi” och välj: Laddbox ansluten till router
OBS! När du gör detta så kommer laddboxen anslutas till ditt nätverk, detta innebär att den URL för att nå konfigurationen kommer sluta att fungera. Detta är för att din laddbox kommer få en ny IP adress från ditt nätverk hemma. Försöker du gå in på http://172.24.1.1/ igen så kommer sidan troligen inte funka.
För att hitta laddboxen så är mitt tips att kolla vad du har för Router hemma och där inne kika vad din laddbox har fått för IP, troligen något i stil med: 192.168.0.114
Hoppas detta har vart till nytta för andra som precis fått sin laddbox och vill kunna uppdatera den eller konfigurera den lite bättre.
Vill man ha ut mer info och data så finns ett plugin för laddboxen till Home Assistant som gör att man kan få in laddboxen med mer info där, har ex i min översikt aktuell förbrukning och sen en egen flik för all data kring laddbox:
3 Comments
Hur schemalägger man över midnatt, t.ex. kl. 23-07? Får en ruta som säger ”Ogiltid tidsperiod”.
Hej Hans!
Du får då lägga in två tider varje dag i administrationen när du är inne under Schema i administrationen.
Så du har en tid som är 00-07 (Klicka på Boka).
Sen lägger du till en som är 23-24.
Inte helt smidigt men men behöver inte pilla där för ofta 🙂
Garo är verkligen 15 år efter med sin mjukvara, kul att se hur dom blivit omkörda av alla andra, dom var ju i princip först med sin GLB.
Hört att flera Tesla bilar börjat brinna p g a Garos laddbox, man kan läsa mer om det i andra forum!