I veckan så hade Volkswagen släppt lite info om det som kommer i 2.4 uppdateringen som borde komma till oss innan sommaren om vi har tur!
Vidare så har Volkswagen haft bråda dagar för strax efter presenterade man alla nyheter i den kommande 3.0 mjukvaruuppdateringen som är tänkt komma senare i år (Q3-Q4). Tyvärr inget exakt datum sagt ännu, har hört rykten om till sommaren men eftersom vi inte fått 2.4 uppdateringen ännu så kan det säkert dröja.
Det är en hel del nya funktioner och förbättringar kommer i den kommande 3.0 uppdateringen som alla ID bilar får ta del av!
Tyvärr kan jag redan nu då göra en del besvikna då inte alla nya funktioner som kommer att vara tillgängliga för alla!
Ex. så saknas vissa sensorer bak på ID3 första generationen. Dock kommer alla ID5 och ID5 GTX ha fullt stöd för allting.
Så fort man vet lite mer om vilka modeller som har stöd för de olika funktionerna som behövs kommer jag skriva om det här.
Själv tycker jag såklart det är tråkigt man ev missar vissa av dessa funktioner, men jag tror man kan glädjas åt de viktigaste uppdateringarna får alla som ex förvärmning av batteriet kalla dagar, bättre travel assist, 135kW laddning och den del annat.
Man kanske inte får allt men å andra sidan är ju allt nytt som man ev får en bonus.
Vet dock många har en annan åsikt men jag tänker allt nytt är bara en bonus jag inte visste sedan innan.
Volkswagen har lagt till en ny funktion för drive assist systemet som kommer göra det möjligt att byta fil automatiskt genom att blinka när man har Travel Assist aktiverat. Detta kommer endast fungera på motorväg i hastigheter över 90km/h.
Nästa stora funktion som kommer med i 3.0 uppdateringen är möjligheten att parkera bilen automatiskt.
Detta fungerar genom att bilen minns de senaste 50 metrarna som man kört.
När man sedan parkerat sin bil kan man välja att spara aktuell plats som en ny favorit och man kan ha upp till 5 platser sparade.
Bilen kommer känna igen sig när man närmar sig platsen nästa gång och kommer fråga om man vill att bilen skall köra själv och parkera.
Kan tänka mig det är väldigt smidig funktion för de som har lite svåra parkeringar eller trånga utrymmen!
Notera att du måste själv sitta i bilen och det är ingen funktion likt Tesla där du kan stå utanför och bilen kör ut åt dig ex.
Här är också en video där Battery Life på YouTube testar de nya parkeringsfunktionerna:
En annan trevlig parkeringsfunktion som kommer läggas till är möjligheten att låta bilen köra in i en parkeringsficka själv.
När man kör i hastigheter under 20km/h och bilen med hjälp av sina sensorer ser en passande ficka eller parkering så kommer man få information om detta i infotainment systemet. Man kan då välja att parkera och bilen kommer då att utföra manövern helt själv för att ex backa in dig i en trång ficka eller parkering.
Vidare kan man också välja åt vilket håll man vill bilen skall stå åt, ex om du vill backa in i en ficka för att köra ut med fronten eller tvärtom.
Man har också passa på att lägga till en del extra information i head-up displayen (Augmented reality).
Några av nyheterna är att man kommer visa hur långt det är kvar till målet, info om Lane-assist, pilar för navigering visar tydligare vart man skall svänga av etc.
Tyvärr finns det fortsatt inget nytt stöd för 3:e parts appar så som Android Auto, Waze, Maps etc för att använda AR display i rutan för att visa info. Så vill man ha information om navigeringen så är det VW inbyggda som fortsatt gäller.
I den lilla ID. Cockpit displayen (den ovanför ratten) så är en väldigt välkommen och efterfrågad funktion att alltid se hur mycket % man har kvar i batteriet. Detta dök endast upp förut om man hade under 10% kvar.
ID Light slingan under rutan kommer också tydligt visa vart man skall svänga av om man navigerar och kunna varna om faror längre fram genom WLANp, nätverket där bilar kan kommunicera mellan varandra för ex varna för stillastående fordon osv.
Äntligen kommer det, något som ryktats om ända sedan bilen nästan släpptes! Stöd för att ladda upp till 135kW mot dagens 125kW.
Visst det är ingen jätte skillnad men det gör ändå 5minuter kortare tid att ladda upp till 80% av batteriet.
Denna uppdatering gäller endast ID bilar med det stora 77kWh batteriet.
Man kommer äntligen erbjuda förvärmning av batteriet innan man skall in på en snabbladdare.
Denna vintern har vart den första för många av oss med elbil och jag har sett väldigt många klaga på att man kört i timmar och åker in på en snabbladdare men får ändå bara 50kW max.
Med förvärmningen kommer detta vara löst, då ställer man in rutten man skall köra och bilen kommer när man börjar närma sig laddstationen att värma upp batteriet och kunna nå 135kW.
En annan förbättring för Travel Assist som kommer är swarm data (Cloud data) där VW samlar in en massa information om vägar och bygger en egen databas för detta hur man kör på vägar där det idag ex saknas mittlinjer, något som måste finnas för att travel assist skall kunna aktiveras.
Men swarm data från mängder av bilar kommer travel assist lära sig hur man skall köra på dessa vägar även om du aldrig själv kört där.
Mycket smart, skall bli intressant att följa utvecklingen av detta.
Röst assistenten i ID mjukvaran har lämnat ganska mycket att önska. Den har vart extremt långsam, väldigt begränsade funktioner trotts detta funkar nästan aldrig. Man får väl ge VW lite för att de försöker men jag har svårt att tro vi ser en vettig röstassistent de närmsta åren med tanke på hur mycket Google / Amazon lagt ner på sina resp. tjänster.
Men den nya assistenten skall vara upp till 95% bättre nu, men de olika tester jag läst från journalister som prövat så har de vart allt annat än imponerande.
2 Comments
Vad jag förstod så var den stora skillnaden med laddningen att laddkurvan blir mycket bättre på just 77kwh 2WD (GTX har väl en sämre laddkurva tror jag). Om jag inte missförstått så är det en reduktion på ca 9 minuter (5-80). Och det tycker jag är ganska mycket.
Kommer man kunna ställa in när man vill ladda? Detta är något som jag saknar och det är snudd på obegripligt att det inte finns. Vill ju tex kunna sätta ”ladda fullt ös 00:00-06:00”