Just nu är det galna svängningar på elmarknaden vilket gör att fler och fler blir intresserade av Vehicle to home eller förkortat V2H.
Detta skulle kunna göra att man tart bort de dyraste topparna på dagarna när elen är som dyrast och låter bilen förse huset med ström då vi har ett stort batteri som bara står där som en enorm powerbank för att senare kunna ”ladda” huset med ström från våra elbilar.
V2H fungerar genom att man har en speciell laddstation hemma som gör att strömmen kan både gå in i bilen, men även vändas så att man kan ta ut strömmen hur bilen.
Så även om man köper en elbil som idag har stöd för V2H eller V2G så betyder det inte att man bara kan plugga in den och förse sitt hus med ström.
Man måste köpa en ny laddbox som kan skicka ström tillbaka till huset och jag har hör allt på priser mellan 20-50.000:- vilket även med avdrag är en rejäl slant om man som oss ex nyss köpt en laddbox också.
V2G är när en dubbelriktad EV-laddare används för att skicka ström (el) från din elbil tillbaka till elnätet
Den store fördelen på sikt med V2G är man kan använda det för att balansera elnätet.
Man skulle kunna ladda bilen när det är överskott och sedan ge tillbaka till nätet under rusningstid när det finns extra energibehov.
Det finns vissa krav för att kunna använda V2H med våra ID bilar.
1 Comment
Hej Peter, har en ID4gtx, fått i juli i år… jag har problem med laddning hemma! Har en ladd station Zappi.
Jag ställer in på bilens display ”fördröjd laddning” … exempel mellan kl 01-06. Det händer rätt så ofta att bilen börja laddas flera timmar tidigare ( senast redan kl 23:00)???? Nästa problem att det har också hänt att trots att jag har ställt på laddning till 80% bilen har laddats till 90, 95 men det har också hänt att upp till 100% ???
Vad är detta? Återförsäljaren slår ut med händerna och säger att de förstår ingenting!!! Jag är jätte missnöjd, ty jag har ingen som helst säkerhet för när och hur mycket laddas bilen!