Det är minst sagt en djungel att välja rätt takräcke till sin ID4.
Men efter att ha kollat runt lite så har vi hittat en riktigt bra lösning som bör passa de flesta som går i samma tankar.
Till våran Passat hade vi en uppsättning Thule Wingbar som funkat kanon. Tysta, smidiga och enkla att montera och ta av.
Det smidigaste hade ju såklart bara varit att lyfta över dessa till ID4an men det är då lite problem. Vår Passat räcken var bara 118cm, till ID4 måste man ha Thules Evo Wingbar 127cm. Detta gjorde då att vi fick sälja våra gamla och kolla efter nya.
Valet föll då på ganska självklart igen på Thule Wingbar Evo, det finns också en mer ”slimmad” variant med rundade hörn men jag valde bort dessa pga att jag gillar att Thule Evo Wingbar går ut en bit vilket gör att man ha en kant att dra fast brädor och annat mot.
För dig som letar så köpte vi våra från Bikeinn.com då det var ungefär 1000:- billigare än hos andra handlare i Sverige.
Jag har en gammal häck till takbox, men den fungerar Finns det en skåra ed längs räcket för att föra genom en skruv och fästa boxen med? Eller måste du ha en Thulebox?
Hm beror lite på hur takboxen fästs på dina rails, vår takbox har en ”klo” som man skruvar åt. Thulebox är absolut inget krav men jag skulle kanske försöka undvika att behöva modifiera för mycket då kanske det är bättre o smidigare att hyra en box? eller sälja och köpa något annat som även kanske är lite mer strömlinjeformad osv.
Sent svar här men för oss hade vi vanliga klassiska rails till vår Passat (2013) nyare kanske har samma som ID4:an som är bara en liten läpp som går upp där av passade inte foten. Vi fick byta allt och mellan ID4 och Passaten så var längden på själva pinnen mycket bredare till ID4:an. Hoppas det hjälper något!
Hej
Vad har ni för någon takbox?
Vi har tänkt köpa både takräcke och takbox till vår ID4. Och har bra erfarenhet av Thule. Så tänker köpa komplett från Thule.
Hej! Vi kör med en Thule Alpine XT, vi tog med oss den från Passaten då den passat oss grymt. Tänkte just skriva ett liten snutt om vår takbox så det kommer ett inlägg om det snart!
Får gärna återkomma sen med vad det blev och vad ni valde så kanske man kan samla lite takbox tips till andra ID ägare!
Har en Passat B8 idag med takräcken som jag fattar att jag måste byta för att de ska passa på den nybeställda ID4:an. Men har även en takbox som är 225 cm lång, den passar riktigt bra på Passaten men frågan är hur långa boxar ID4:ans suv-form klarar av.
Det lär inte vara några problem!
Vi kör med en Thule Alpine XT och den är 235 lång.
Sen kan man ju alltid kanske hitta någon som är mer eller mindre bra för elbilar och förbrukning men jag har inte upplevt det som något problem eller direkt sug att lägga massa pengar på en ny takbox då den gamla funkar prima!
Bra writeup. Önskar att jag hade sett den innan. Fick prova mig fram. Först 150cm långa Wingbar Evo bars. Sen provade jag 135 cm.
Till slut köpte jag 127 cm som funkade. Både 150 och 135 cm funkade fram men inte bak.
En sista sak. Wingbar Evo finns även i svart. Om man inte vill ha silverfärgade. 🙂
10 Comments
Jag har en gammal häck till takbox, men den fungerar Finns det en skåra ed längs räcket för att föra genom en skruv och fästa boxen med? Eller måste du ha en Thulebox?
Hm beror lite på hur takboxen fästs på dina rails, vår takbox har en ”klo” som man skruvar åt. Thulebox är absolut inget krav men jag skulle kanske försöka undvika att behöva modifiera för mycket då kanske det är bättre o smidigare att hyra en box? eller sälja och köpa något annat som även kanske är lite mer strömlinjeformad osv.
Är det samma ”fot” till ID4:an som till passat? Eller är problemet även ”foten” som sitter i skenan och inte bara längden på själva ”pinnen”
Sent svar här men för oss hade vi vanliga klassiska rails till vår Passat (2013) nyare kanske har samma som ID4:an som är bara en liten läpp som går upp där av passade inte foten. Vi fick byta allt och mellan ID4 och Passaten så var längden på själva pinnen mycket bredare till ID4:an. Hoppas det hjälper något!
Hej
Vad har ni för någon takbox?
Vi har tänkt köpa både takräcke och takbox till vår ID4. Och har bra erfarenhet av Thule. Så tänker köpa komplett från Thule.
Mvh
Peter H
Hej! Vi kör med en Thule Alpine XT, vi tog med oss den från Passaten då den passat oss grymt. Tänkte just skriva ett liten snutt om vår takbox så det kommer ett inlägg om det snart!
Får gärna återkomma sen med vad det blev och vad ni valde så kanske man kan samla lite takbox tips till andra ID ägare!
mvh //Peter
Har en Passat B8 idag med takräcken som jag fattar att jag måste byta för att de ska passa på den nybeställda ID4:an. Men har även en takbox som är 225 cm lång, den passar riktigt bra på Passaten men frågan är hur långa boxar ID4:ans suv-form klarar av.
Någon idé?
Det lär inte vara några problem!
Vi kör med en Thule Alpine XT och den är 235 lång.
Sen kan man ju alltid kanske hitta någon som är mer eller mindre bra för elbilar och förbrukning men jag har inte upplevt det som något problem eller direkt sug att lägga massa pengar på en ny takbox då den gamla funkar prima!
Bra writeup. Önskar att jag hade sett den innan. Fick prova mig fram. Först 150cm långa Wingbar Evo bars. Sen provade jag 135 cm.
Till slut köpte jag 127 cm som funkade. Både 150 och 135 cm funkade fram men inte bak.
En sista sak. Wingbar Evo finns även i svart. Om man inte vill ha silverfärgade. 🙂
Tack Mattias för din kommentar!
Då har du provat alla varianter nu då 🙂
Har du möjlighet får du gärna skicka bild på de svarta Wingbar så folk kan se hur det ser ut på riktigt! ([email protected])
//Peter