I dagarna så har flera användare i Volkswagen ID gruppen på Facebook börjat få sina uppdateringar OTA till 3.0.
Det var 1000st som kunde anmält sitt intresse för att vara med i en första utrullning av 3.0 mjukvaran.
Detta bör peka väldigt mycket på att vi andra som inte anmält oss borde börja få ta del av uppdateringen inom kort.
I förra veckan så meddelade Volkswagen lite nyheter kring 3.0 uppdateringen.
Det har vart i princip efter första vågen av ”beta” testare fick uppdateringen.
Som vi skrev om tidigare så var detta pga att så många fick problem med sina bilar efter uppdateringen och behövde åka med bärgare till verkstad.
Jo att man kommer att berätta mer i April och kommer då att ge mer information.
Så egentligen inte mycket mer nytt än att man drog i handbromsen pga problemen tidigare samt att vi kommer få mer info ”snart”.
Uppdatering 2023-03-20:
Info från VW:
Kära alla,
Vi har varit tysta angående OTA under de senaste veckorna. Detta är något som många av er har märkt och kritiserat med rätta.
Även om vi kanske inte har varit särskilt aktiva här, har det hänt mycket bakom kulisserna.
Med er hjälpsamma feedback har våra utvecklare analyserat problem som vissa kunder upplevde under installationen av uppdateringen 3.0, identifierat orsakerna och implementerat optimeringar i programvaran, liksom i backend-systemen för att hjälpa till att åtgärda dessa.
För att göra dessa ändringar effektiva var vi tvungna att stoppa de pågående vågorna. De av er som var en del av en av vågorna och har laddat ner men ännu inte installerat ID. programvaran 3.0-uppdateringen bör ha sett en motsvarande notifikation i sitt infotainmentsystem.
Och nu?
Vi behöver lite mer tid nu för att kunna berätta konkret hur uppdateringarna kommer att fortsätta för alla. Vi planerar att ha all information i april och sedan vidarebefordra den till er så snart som möjligt.
Vi förstår att det här inte är den nyheten ni har väntat på. Men det är viktigt för oss att vara ärliga och transparenta med er.
Tack för att ni har tålamod med oss.
Bästa hälsningar,
Ditt ID. Drivers Club-team
Uppdatering 2022-05-12:
Förra veckan informerade vi dig om den senaste statusen för det aktuella ID. programvara 3.0 OTA-våg.
Nu när vi har analyserat resultaten av den nuvarande OTA-vågen vill vi informera dig om nästa steg, som utlovat:
Kunderna med vissa MEB-fordon har ID. programvara 3.0 som redan installerats under produktionsprocessen kommer att få en optimerad version av ID:t. mjukvara 3.0 mjukvara fabriksversion via en OTA-kampanj.
Som vanligt kommer uppdateringen att rullas ut i vågor som växer i antal deltagare. Programvaran innehåller optimeringar och inga nya funktioner. Under de närmaste veckorna kommer deltagande fordon att visa det välbekanta meddelandet i infotainmentsystemet.
Du kan hitta mer information om uppdateringen i releasenotes som finns där och starta installationen som vanligt via utgångspanelen.
För att kunna ta del av 3.0 så måste bilen ha uppdaterats till v.2.4 hos en verkstad.
Har du inte bokat ditt besök bör du göra det snarast då du även får ett nytt och bättre 12v batteri som inte skall riskera att laddas ur lika lätt som de batterier som följde med de tidiga versionerna av ID4. Har du en nyare ID4/ID5 behöver du inte oroa dig över detta.
För att få 3.0 mjukvaran måste du ha v.2.4 installerad och det ser du om du går in under Inställningar och kollar system info:
ID software 2.3.0 software 0912
Står det 0912 så har du v.2.4.
Uppdateringen tar ett par timmar så se till att du inte har något planerat närmaste tiden.
Efter du installerat fått 3.0 så kommer du rätt så omgående också få en till uppdatering för att få v3.1. Uppdateringen från 3.0 > 3.1 går på några minuter sägs det.
Tyvärr verkar det som att vissa fått sina bilar ”bricked” efter uppdatering, dvs något går fel med mjukvaran och bilen måste tas till verkstad. SÅ ett varningens finger här att har du något planerat och absolut inte kan vara utan bilen avvakta lite.
Man får då upp en ruta som säger:
OUE5_47 Kontakta din verkstad.
Försöker hålla informationen uppdaterat här med det jag ser kommer in från div grupper och forum.
Har du gjort uppdateringen, lämna gärna en kommentar och berätta hur det gick.
12 Comments
Hur vet jag om jag har en tidig version av ID4 och batteribyte ska ske vid uppgradering till version 2.4, har man en GTX är det en tidig version av ID4?
/Leif
Hej Leif!
Det är troligen en tidig ID4 du har om du behöver göra Batteribytet och uppgradering till 2.4.
mvh //Peter
Hej,
Har varit på verkstad för 2 veckor sedan för uppdatering till v2.4 och nytt 12v-batteri. Kan jag ta reda på när 3.0-uppdateringen blir tillgänglig för mig eller får man bara vänta och hoppas på det bästa?
Hej, jag har en ID4 GTX från nov-22, i somras var jag in på verkstad för att uppgradera till v2.4 och fick nytt batteri.
I systeminformation står det ID. Software 2.3.0, jag påpekade det för min verkstad. Dom påstod då och även senare att så ska det vara?
Jag har fortfarande inte fått nån inbjudan till 3.0.
Hur länge ska jag behöva vänta?
Jag fick 2,4 plus batteri bytte på min i Nov 2022 men jag har inte fått 3.0 än å min bil är bland dom första bilarna . Va går dom efter när det gäller att uppgradera? Vet att de är flera stycken som har fått fast dom köpte efter mig .
Jag fick 2,4 plus batteri bytte på min i Nov 2022 men jag har inte fått 3.0 än å min bil är bland dom första bilarna . Va går dom efter när det gäller att uppgradera? Vet att de är flera stycken som har fått fast dom köpte efter mig .
Det går förstå att komponentbristen kan ha orsakat många varianter vilket ger mer jobb med uppdateringar men bäst om man på VW kan vara helt ärliga och förklara vad de jobbar med och vilka bilar som inte kan få uppdatering nu.
Hej Åke, det kom nyligen lite info om att vi kommer få veta mer i April. Så vi får väl hålla tummarna för att de problem som skett under Betan nu är lösta och att alla andra äntligen kan få 3.0 (3.2?) uppdateringen.
Har sedan köp (köpte 2021/6) haft obefintlig bluetooth mot mobilen. Inget tal eller ljud. Däremot funkar mediaströmningen okej. Lämnade bilen på första service och uppdatering till 2.4. Tre dagar behöll de bilen för detta….. felsökte BT-problemet och menade att det visst funkade. chefsmekanikern tog sig tid och visade i bilen att…. just det…. den kopplade upp sig och inget ljud under tfn-samtal funkade. Fick ny tid och de behöll bilen i två dagar och konstaterade efter mailkonversationer med vw-fabriken att de inte fick rätsida på det. Fick idag mail om att man från VW tror sig att felet rättar till sig efter en uppdatering som ska komma 28/4. KANHÄNDA att det är det magiska datumet som vi väntar på? Bedrövligt med all bristfällig info om OTA….
Uppdaterat till 2.4 på verkstad i samband med 1:a service på min ID.4. Har aldrig haft fungerande ”hands free” så jag bad dem kolla upp och åtgärda innan nybilsgarantin tar slut. Verkstaden hade bilen i tre (!) dagar för batteribyute, service och uppdatering. Enligt verkstaden skulle hands free fungera vilket verkstadschefen tog sig tid för att visa. Jodå, han kunde koppla upp sig med sin telefon men ljudet fungerade inte vid telefonsamtal vilket jag påpekat. Så, jag fick en ny tid på verkstaden som bollade frågan med VW per mail för att komma till rätta med det hela. Ytterligare två dagar på verkstaden och fick hämta ut bilen utan att felet kunde åtgärdas. Nu väntar jag på 3.0 med nedanståernde löfte att det skulle åtgärda felet.
”Vi har fått svar från fabriken att de kommer släppa en uppdatering den 28/4 som troligtvis kommer avhjälpa felet. Du kommer få upp information i bilen när den finns tillgänglig. Återkoppla till oss om hur det har gått efter uppdateringen. Har felet inte avhjälpts fortsätter vi felsökningen.”
Jag tycker att det är bedrövligt med otillräcklig information från VW. Man har inte den blekaste aning när man är på tur att få uppdateringen. Måste ju planeras in dessutom med tanke på de timmar (!!) det tar att göra uppdateringen efter den laddats ner.
Är det någon som vet hur man kan ta reda på turordningen om/när uppdatering finns?
Går fortfatrande och väntar på uppdatering på min ID4 som jag bytte ut batteri osv i november 22.
Körde långresa i veckan och fick urusel laddning på bilen och hoppas att det blir bättre när mjukvaran kommer till bilen – orkar heller inte lämna bort bilen på verkstag i två dagar utan vill ha den OTA som alldring pushas ut till bilen.
Börjar ångra mig att jag inte köpte en Hyundai Ioniq 5 istället – när jag låg på drygt 70kwH på en 350kw supercharger så tittade jag på grann bilen som pendlade mellan 190-210kw och försvann efter 20 min när fick ladda i 45 innan jag kunde åka vidare med dryga 80%
Kan inte fatta varför det skall ta så lång tid för VW att pusha ut uppdateringen till bilarna väntat i 6 månader – varje gång jag skall åka långt så överväger jag att ta våran VW Passat Alltrack från 2020 istället då jag inte litar på att laddningen skall funka bra på ID4an – speciellt vintertid då bilen inte har förvärmning på batteriet.
Kan tillägga att jag är rejält missnöjd med VW uppdateringar (och även kvaliteten på bilen – dörrar som inte alltid går upp på vintern, backspeglar som fryser, uppkopplingen mot Android Auto / Apple carplay som är buggig och får var och varrannan resa boota om Infotainment systemet med att hålla in strömknappen ca 10 sekunder – på min VW Passat som har förre generationen system så är systemet dubbelt så snabbt samt i princip alldrig några problem att koppla upp varken med kabel eller trådlöst med Android Auto – så varför har det blivit sämre på nyare ID4a)
Tveksamt om det blir en VW igen när det är dags att byta – hade en KIA esoul 2019 tidigare och den funkade mycket bättre med laddning än en 2022 VW ID4 sedan hade Kian en del andra problem som lack släpp och dålig verkstadsservice men hellre det än att bilen inte laddar bra – det är viktigaste med en elbil.
Hej Michael!
Tråkigt att höra om dina problem.
Uppdateringen gör endast att laddningen blir marginellt snabbare. Från 125 kWh > 135 kWh på snabbladdare.
Det gör förvisso runt 5min kortare laddtid och planare kurva så det är ju helt klart välkommet.
Den största vinsten är till vintern då batteriet kan förvärmas och på så sätt hjälpa till att skjuta fart i laddningen när kylan kommer.
Eftersom jag haft samma version som dig tidigare så undrar jag om det inte är så att du kanske laddar med för mycket % kvar? då når man inte toppen av effektkurvan utan ligger som du säger runt 70-85 kWh. Och detta är inget unikt för VW utan samma för alla elbilar.
Vad gäller Apple Carplay eller Android auto så har det alltid funkat bra för mig, dock är det betydligt rappare med iPhone 14 än min tidigare OnePlus 9 Pro.
Jag har hört lite att folk haft problem som kört med dåliga kablar så om du kör via USB testa att byta kablar men kör du trålöst och har Iphone så har det funkat prima för både mig och min fru. Men kanske uppdateringen hjälper lite!
Vad är det som gör att du inte orkar lämna bort bilen utan vill ha OTA? OTA för tidigare modeller kommer inte att komma där av att du måste in tillverkstad och jag skulle råda dig att boka den uppdateringen innan vintern kommer oavsett.