Har själv råkat ut för detta och ramlat på flera trådar om liknande problem när man får upp ”Gick inte att ladda anslutningsstatusen”.
Detta gör att man inte kan se någon status om bilens räckvidd, aktuell status på laddning eller annan info när man försöker använda appen We Connect i mobilen.
Men det finns lösningar på detta problem.
För att åtgärda problemet själv behöver man återställa genom att rycka säkring 19+20 som sitter till vänster under ratten.
När du ryckt säkringarna vänta någon minut och sätt sedan tillbaka dem igen.
Tips! Det sitter en liten vit ”tång” som du kan nypa ut säkringarna med i den andra säkringsdosan som sitter till höger under motorhuven. Smidigt om du inte har tillgång till en liten näbbtång.
Efter 10-30min så bör bilen vara tillbaka online med 4G och allt funka igen. För mig hoppade allt igång efter 2-3minuter (Hade då haft problemet i mer än 5 dagar!).
Lycka till!
15 Comments
Kom det inga felkoder när du tog ut säkringarna och satte tillbaks dem igen?
Nej Ingenting. Någon gav ett tips bara att inte starta bilen eller sätta sig i den med säkringen ute.
Fick du inga felkoder när du tog ut och satte in säkringarna? Det är man ju lite orolig för.
Hej Bengt! Nej inga felkoder alls. Har läst om andra som haft liknande problem som lämnat in bilen till VW service och de utförde samma procedur.
Tack för detta svar. Jag har väntat i fyra dagar för att det skulle bli en förändring, men ingenting har hänt.
Säkring 20 är ju för telefon, men vad används säkring 19 till? Den är ju gråmarkerad i instruktionsboken.
Har du koll på detta också?
Som jag förstått det är säkring 19 till OCU där bl.a. e-sim finns. det blir väl en omstart. av OCU;n då antar jag.
Tack detta löste problemet för mig!
Hej Kristian! Skönt att det löste sig!
Säkringsproceduren löste problemet för mig också. Tack för tipset!
Jag blev tvungen att gå in ”Fordon”-menyn och stänga av ”Onlinekäge” och sen sätta på det läget igen. Jag blev tvungen att göra det ett par gånger. Efter det fungerade det igen.
Stort tack, det här fungerade klockrent i mitt fall utan felmeddelanden!
Hur ställer sig vw om man grejar själv under garantitiden, det kan ju bli dyrt i slutändan.
Mvh
Bengt
Tror inte att VW kan säga så mycket om detta. Det enda du gör är ju att egentligen bara kolla en säkring vilket ligger i din fulla rätt.
Sen tror jag VW nog gärna dels slipper dessa samtal och folk som skall boka in tider på verkstäderna om de kan åtgärda det själva.
Vad händer om man istället kopplar lös 12-volts batteriet en stund och sätter tillbaks?
Jag tänkte ifall man kanske inte kommer ihåg vilken säkring det är eller så och istället kopplar lös batteriet? (fast det kanske sitter värre till så det blir krångligare?)
Inget av ovan hjälpte mig så kontaktade verkstad som rekommenderade att kontakta We connect Id support. Dom sa att bilen känner av felen och försöker självläka sig själv, vilket kan ta upp till 1 vecka, vilket stämde i mitt fall.