Funderar du på om du skall välja ID4 / ID5 med AWD eller RWD?
Räcker ID4 med bakhjulsdrift när vi idag har fyrhjulsdrift..
Välkommen till klubben!
Inför valet av bil så tvekade vi rätt länge om vi vågade gå till en bakhjulsdriven bil efter att vi haft vår Passat med 4-motion som tagit sig fram precis överallt.
Vi tvekade så länge att vi var nära på att avboka för att istället invänta ID4 GTX.
När vi funderade på ID4 RWD / ID4 GTX blev det ett resultat av hur vi bor men även en prislapp som var betydligt högre för att få en fyrhjulsdriven bil. Även att räckvidden blev något kortare var en faktor även om den var av mindre betydelse.
Dock hade det såklart vart kul att ha 300hk och 4×4, men efter provkört ID4 med 204hp så kände jag att det var mer än tillräckligt.
Men efter ha kikat på filmen nedan blev men lite sugen på en GTX..! (Tips är att köra utan ljud eller väldigt låg volym på YT klippet!)
Hur som så föll valet på ID4 med bakhjulsdrift och jag skall ärligt säga att jag var något nervös när vi fick den första riktiga snön.
I Göteborg får vi sällan så tuffa vintrar att det är drivor precis överallt eller att det är dåliga vägar som inte är plogade etc.
Detta är ju väldigt olika för alla såklart, det finns ju absolut en grupp där ute som bara kan ha GTXen.
Men fanns det anledning till någon oro? Nej. Allt har gått hur bra som helst för oss.
Detta är också första gången vi överger vinterdäck med dubb för att gå över på dubbfria däck. Detta mycket pga ljudnivån från dubb i elbil är inte kul, samt att vi sällan har tuffa vägar där vi bor.
Jag har försökt få den att släppa med bakvagnen men det är skulle jag säga näst intill omöjligt. ESP (Antisladd) går in tidigt och parerar och att försöka sticka ut med rumpan har jag inte lyckats oavsett underlag, snö, snömodd, is eller kombo av allt.
Enda gången jag känt det släppt med bilen var i en rätt kraftig högersväng ute på landet en tidig morgon när det precis öst ner en rejäl dos underkylt regn. Där hade dock även vår tidigare Passat kämpat. Men det gick bra man får som alltid anpassa sig till rådande väglag och kom fram utan problem!
Däcken är såklart viktiga och vi valde några ur det högre prissegmentet, Nokian Hakkapeliitta R3 SUV som jag också skrev lite om här.
Dessa däck har fått väldigt bra betyg och även andra ID4 ägare som valt dessa har talat gott om dem vilket gjorde vi körde på samma.
Skulle du fastna med bilen så har jag hittat ett par oerhört bra tips och saker som kan vara bra att veta om när du parkerar din ID4 i djupsnö.
Bilen har för en del fastnat och man kommer inte iväg från sin parkering. Detta verkar vara en kombination ofta av att bakbromsarna kan frysa fast av snörök som fastnar runt trummorna bak. En del har fått knacka loss eller knuffa lite för det skall lossa.
Tips för att komma loss eller undvika att fastna hemma: