Volkswagen har i dagarna släppt lite mer information om just uppdateringen till 3.0 för alla oss som väntat på denna uppdatering.
Vad som är nytt är att man inte kommer skicka ut uppdateringen OTA (Over the air) som man tidigare sagt utan man kommer istället behöva lämna in sin bil till VW verkstad och låta dem göra uppdateringen på plats.
Alla som har en Volkswagen ID4 / ID5 / ID3 med äldre mjukvara än 3.x kommer att få en kallelse till verkstad för att göra uppdateringen. Man skall tydligen bli kontaktad av dem för att boka in sig, dock har jag läst att andra lyckats boka in sig genom att ringa till verkstaden själva. Något VW nämnde i sitt meddelande att man skulle få avslag, så vi får väl se hur det blir framöver med den saken.
Den uppdaterade versionen av mjukvaran kommer att vara den alla senate alltså 3.2 och inte 3.0 som tidigare för att uppdateras till 3.2.
Så man får senaste direkt vilket är väldigt trevligt.
Några av de nya funktionera är:
1 Comment
Går fortfatrande och väntar på uppdatering på min ID4 som jag bytte ut batteri osv i november 22.
Körde långresa i veckan och fick urusel laddning på bilen och hoppas att det blir bättre när mjukvaran kommer till bilen – orkar heller inte lämna bort bilen på verkstag i två dagar utan vill ha den OTA som alldring pushas ut till bilen.
Börjar ångra mig att jag inte köpte en Hyundai Ioniq 5 istället – när jag låg på drygt 70kwH på en 350kw supercharger så tittade jag på grann bilen som pendlade mellan 190-210kw och försvann efter 20 min när fick ladda i 45 innan jag kunde åka vidare med dryga 80%
Kan inte fatta varför det skall ta så lång tid för VW att pusha ut uppdateringen till bilarna väntat i 6 månader – varje gång jag skall åka långt så överväger jag att ta våran VW Passat Alltrack från 2020 istället då jag inte litar på att laddningen skall funka bra på ID4an – speciellt vintertid då bilen inte har förvärmning på batteriet.
Kan tillägga att jag är rejält missnöjd med VW uppdateringar (och även kvaliteten på bilen – dörrar som inte alltid går upp på vintern, backspeglar som fryser, uppkopplingen mot Android Auto / Apple carplay som är buggig och får var och varrannan resa boota om Infotainment systemet med att hålla in strömknappen ca 10 sekunder – på min VW Passat som har förre generationen system så är systemet dubbelt så snabbt samt i princip alldrig några problem att koppla upp varken med kabel eller trådlöst med Android Auto – så varför har det blivit sämre på nyare ID4a)
Tveksamt om det blir en VW igen när det är dags att byta – hade en KIA esoul 2019 tidigare och den funkade mycket bättre med laddning än en 2022 VW ID4 sedan hade Kian en del andra problem som lack släpp och dålig verkstadsservice men hellre det än att bilen inte laddar bra – det är viktigaste med en elbil.