Följande passar till ID4 om du har 77kw (det stora batteriet):
19 tum:
Fram: 235/55R/19
Bak: 255/50R/19
20 tum:
Fram: 235/50R/20
Bak: 255/45R/20
21 tum:
Fram: 235/45/R21
Bak: 255/40/R21
Det råder lite delade meningar som storlek på däck då VW rekommenderar lite bredare däck bak.
Nackdelen med detta är då att du inte kan skifta däcken mellan fram och bak för att dela upp eventuellt slitage.
Rekommenderad däckdimension man följer vad Volkswagen säger så är det följande som gäller för våra ID4 med 19″:
Fram: 235/55R/19
Bak: 255/50R/19
Dock har jag sett att vissa har valt att köra ex 19″ 235/R55 runt om och det funkar säkert bra men jag tänker att VW ger rekommendationer baserat på testning och fakta. Man hade tidigare rekommendation att 235/55 gick bra runt om men det kom senare ändringar kring detta och ni har följande rekommendationer noterade ovan.
För att byta däcken så behöver du placera din domkraft på rätt ställen för att lyfta bilen.
Lyftpunkterna för VW ID familjen är markerade med grå trianglar som du ser i plasten under bilen.
Tänk på att inte domkraften eller lyften du använder tar i batteripacket som sitter en bit innanför.
Se bilden nedan för kanten som du bör hålla koll på, dra iså fall uta domkraten en bit.
Tips är att använda en gummipuck / lyftskydd så får du lite bättre stöd och spridning vid lyftet.
Däcktrycket du skall ha i vinterdäcken är 0.2 bar mer än till sommardäcken. På insidan av dörren sitter en lapp med det rekommenderade däcktrycket. Ex är 2.5 bar vanligt på 19, med 0.2 bar till så är rätt tryck 2.7 bar.
Vi valde att gå på Nokian Hakkapeliitta R3 dubbfria. Vi har alltid haft dubb innan, men då vi kör 90% runt Göteborg så har dubben snarare blivit till ett problem då man inte får köra med det inne i stan på vissa gator osv. Sen var en annan faktor ljudet från dubb i en elbil är inte jätte kul.
Fälgarna blev ett par IZOR SILVER 8,5X19″ från Gummuhuset.
Hoppas någon har nytta av detta och skulle vara kul att se bilder på era bilar med vinterfälgar! Skicka gärna bilder på era bilar till [email protected] så kan vi göra ett galleri!
3 Comments
Har ni nåt tips på vad man kan göra för att det ska vara lättare att passa in fälgarna på framhjulen? På ID.3 och ID.4 så snurrar ju framhjulen fritt trots att parkeringsbromsen är i – det är ju sjukt besvärligt att passa in hålbilderna mot varandra när navet rör sig och man lyfter en svintung fälg!
Håller med, det är ett rent under jag fått på 21″ fälgarna på sommaren, det är halvt hopplöst! Jag tror inte det går att låsa framhjulen heller?
Så som jag gjort så brukar jag måtta in ett hål och trä på fälgen samtidigt som jag håller fälgen uppåt och intryckt med knät/ovansidan av låret (svårt att förklara haha) men då håller den sig på plats ochh sen har jag en arm fri att skruva i ena muttern och sen dra in den lite med skruvdragaren så kan man fortsätta runt sen.
Använd en stor stjärnskruvmejsel och ha genom hålet på däcket, sen lyfter du allt och passar in mejseln i hålet i hjulnavet och bara skjuter på däcket.
Så gör jag på andra bilar som har hål istället för hjulbultar i navet.