Det började med att vi hörde oljud / knarrande från framvagnen på vår ID4 och det vart svårt att lokalisera men kändes som att det kom från höger fram. Efter att ha kört med detta oljud ett tag så valde jag att köpa delar och byta själv efter att ha sett bra instruktioner från VW ID Sverige gruppen på Facebook.
Vill du göra bytet själv så behöver du 2st nya stabilisatorstag (även kallade krängningsstänger eller krängningshämmare) och själva bytet var rätt simpelt när man fått häng på det (ca 1-1.5h totalt).
Processen är rätt simpel det svåraste är att lossa stagen då dessa sitter fast med torx som måste hållas emot medan du drar fast eller loss bultarna annars snurrar de bara runt.loss eller fast
Börja med att lossa hjulet
Vrid hjulen helt åt höger eller vänster (beroende på vilken sida du är på) så kommer du enklare kunna komma bultarna till stabilisatorstaget. Sitter en mutter på ovansidan och en nertill som kan vara lite halvklurig att komma åt.
Lossa bultarna medan stagen är i spänning.
För att lossa bultarna så hjälpte det för mig att använda hjulmutternyckeln för lite extra kraft, sen kunde jag byta till den fasta nyckeln och lossa muttern. Tänk på att du behöver använda XYZ torx på ditt spärrskaft när du håller emot för att lossa bulten annars kommer den bara snurra runt.
Den nedre bulten är lite klurig att komma åt men ha lite bra belysning så kommer det gå fint.
När du lossat på bultarna så ställer du under en pallbock så att staget blir avlastat.
Sänk sedan ner bilen försiktigt så att staget blir avlastat och det kommer bara vara att lossa staget när det är avlastat.
När du lossat det gamla staget och satt dit det gamla så är det bara sätta i det nya.
Det finns inget upp eller ner så bara ta bort det gamla och sätt i det nya.
Nu är det bara sätta tillbaka bultarna igen och hålla emot med spärrskaftet när du drar. Det skall sitta REJÄLT inget skall kunna röra på sig.
När jag bytte så återanvände jag de gamla bultarna för de var mycket lättare att få på. Dock bör man byta till de nya bultarna när man byter, så det blir troligen skifta till dessa när det är dags för byte till vinterdäcken.
Sen är det bara att montera på hjulet igen och upprepa processen på andra sidan.
Sen bara ut och åka och njuta av att slippa det irriterande klonkande ljudet!
Grattis, du har precis sparat minst 2.500:- för VW felsökning, och då pratar vi inte arbete eller delar inräknat ens.
Har du tips på verktyg eller metoder att underlätta bytet lämna gärna en kommentar så kommer jag uppdatera artikeln!
1 Comment
Tack för bra instruktioner!